salam...
apa kahabar kwan2 yang berpraktikal.. mesti rasa macam2 kan? gembira, sedih, penat, geramm...dll.. mcm sy juga.. memang terasa la kepenatan mnjadi seorang guru..tu baru dapat 10
masa seminggu jer.. kalau cikgu biasa 24++ masa seminggu..lg la penat kan..
sy kena ngaja sesi petang..ngaja bdak form 1. subjek math ngan sains.. msa hari pertma semangat la wat lesson plan..tp masuk ari2 seterusnya..waaa malasnya..dah la kena pikir activity yg menarik nk attract student n kena tulis dlm b.i..waa dah la bi ku sgat lemaaahhh..
ari isnin, ada 1 masa jer..ngja subjek sains..masa nak melangkah masuk.. selawat dalm hati..berdebar2 jer rasa..student2 dlam klas semua cam pelik.."aik..cikgu baru ker?" masa tu dorang xtau lg pasal pertukaran ckgu ni.. sy introduce laa skit..kenalkan nama sy jer..sbb nk abiskan subtopik aritu.. tjuk aritu prefix for physical quantities..betullah bila jd cikgu ni, kita perlu kenalpasti level student kita dlu.. sy g gna cara convert ke standard form.. nganga jer bdak2 tu.. cess.. dlam ati..xkan xleh kot.. x patut betolkan sy.. jd soknya (selasa) ada 2 amsa lg waktu sains.. sy ulang balik semua yg sy ajar ari isnin n suruh dorang wat latihan bersama2 ngan sy.. xtau la dorang faham ke x..btw nmpak gak ada yg faham..
tp yg paling sedih sgat.. x dapat nk control student tu.. memang la org kata wat garang2 masa masuk klas..tp bukan senang nak wat garang2 tnpa sebab kan.. lgpun x suka la jd garang2 sgat..
but yg best dapat msuk klas math, yer la sbb dah bidang kita kan..lgpun dapat klas yg ke-3.. student dia pn ok.. so masuk klas tu sy bwa la kayu..cess..nk tunjuk garang la konon.. tp x menjadi gak.. dorang tetap layan sy cam kwan2 dorang..what wrong with me? x menjadi ke keGARANGan sy ni? waa..riso gak lau ckgu or pensyarah dtg observe nnti..
apa kahabar kwan2 yang berpraktikal.. mesti rasa macam2 kan? gembira, sedih, penat, geramm...dll.. mcm sy juga.. memang terasa la kepenatan mnjadi seorang guru..tu baru dapat 10
masa seminggu jer.. kalau cikgu biasa 24++ masa seminggu..lg la penat kan..
sy kena ngaja sesi petang..ngaja bdak form 1. subjek math ngan sains.. msa hari pertma semangat la wat lesson plan..tp masuk ari2 seterusnya..waaa malasnya..dah la kena pikir activity yg menarik nk attract student n kena tulis dlm b.i..waa dah la bi ku sgat lemaaahhh..
ari isnin, ada 1 masa jer..ngja subjek sains..masa nak melangkah masuk.. selawat dalm hati..berdebar2 jer rasa..student2 dlam klas semua cam pelik.."aik..cikgu baru ker?" masa tu dorang xtau lg pasal pertukaran ckgu ni.. sy introduce laa skit..kenalkan nama sy jer..sbb nk abiskan subtopik aritu.. tjuk aritu prefix for physical quantities..betullah bila jd cikgu ni, kita perlu kenalpasti level student kita dlu.. sy g gna cara convert ke standard form.. nganga jer bdak2 tu.. cess.. dlam ati..xkan xleh kot.. x patut betolkan sy.. jd soknya (selasa) ada 2 amsa lg waktu sains.. sy ulang balik semua yg sy ajar ari isnin n suruh dorang wat latihan bersama2 ngan sy.. xtau la dorang faham ke x..btw nmpak gak ada yg faham..
tp yg paling sedih sgat.. x dapat nk control student tu.. memang la org kata wat garang2 masa masuk klas..tp bukan senang nak wat garang2 tnpa sebab kan.. lgpun x suka la jd garang2 sgat..
but yg best dapat msuk klas math, yer la sbb dah bidang kita kan..lgpun dapat klas yg ke-3.. student dia pn ok.. so masuk klas tu sy bwa la kayu..cess..nk tunjuk garang la konon.. tp x menjadi gak.. dorang tetap layan sy cam kwan2 dorang..what wrong with me? x menjadi ke keGARANGan sy ni? waa..riso gak lau ckgu or pensyarah dtg observe nnti..
No comments:
Post a Comment